İyi bir işletme, iyi bir çalışan deneyimiyle oluşur. Peki, bunu nasıl sağlarız? İşte, herkes için işletme değerini artırmak adına hazırladığımız çalışan deneyimini iyileştirme rehberimiz!
Başarılı bir işletmenin en kritik bileşeni, iyi bir çalışan deneyimidir. Mutlu çalışanlar genellikle daha uzun süreler boyunca çalışır, daha çok özen gösterir ve daha iyi sonuçlar elde ederler. Ancak çalışan deneyimini ölçmek karmaşık bir metrik olabilir. Çünkü her bireyin deneyimini etkileyen çeşitli faktörler vardır. İş arkadaşları, kurum kültürü ve iş yoğunluğu bu faktörlerden yalnızca birkaçıdır.
Bu faktörler, çalışan deneyimini geliştirmenin oldukça önemli bir misyon olduğunu gösterir. Nereden başlayacağınızı ve çalışanların beklentilerini nasıl karşılayacağınızı anlamak dönemsel zorluklar getirir. Bu nedenle bu yazı, çalışan deneyimini nasıl iyileştireceğiniz hakkında bilmeniz gereken her şeyi kapsamaktadır.
Çalışan deneyimi nedir?
Çalışan deneyimi, iş yerindeki tüm etkileşimlerinizi ifade eder. Teknolojiyle, insanlarla ve çalışma ortamınızla nasıl etkileşimde bulunduğunuzu içerir. Çalışan deneyimi; iş kültürünü, kariyer yolculuğunuzu, yöneticinizle ve iş arkadaşlarınızla olan ilişkilerinizi kapsamaktadır.
Bir iş yerinde harika bir çalışan deneyimi, işletmenin başarısı için doğrudan önemlidir. Çalışanlar iş yerinde geçirdikleri zamanı ne kadar çok severlerse, performansları da o kadar iyi olur. Aynı zamanda iş yerinin kültürüne, hedeflerine o kadar bağlı olurlar. İşte bir çalışanın yaşam döngüsü boyunca oluşturulan beş temel çalışan deneyimi alanı.
Yönetici-Çalışan İlişkisi. Her çalışanın yöneticisiyle olan ilişkisi, olumlu bir çalışma deneyimi oluşturmakta büyük rol oynar. Yönetici; çalışanların etkileşimde bulunduğu, ondan bir şeyler öğrendiği, destek ve gelişim için başvurduğu önemli bir kişidir. Yöneticiyle çalışan arasındaki ilişki ne kadar güçlü olursa, her birey kendini iş yerinde o kadar değerli ve özgüvenli hisseder.
Rol. Gallup araştırmasına göre çalışanların sadece %41’i ilk iş tanımlarının, işe başladıklarında yapmaları beklenen işle tam anlamıyla uyuştuğunu düşünüyor. Bu durum, beceri gelişimine ve uyum sağlama kapasitesine olanak sağlarken, iyi yönetilmezse çalışan deneyimine zarar verebilir.
Ekip. İyi bir ekip çalışması ve iş arkadaşlarıyla işbirliği, harika bir çalışan deneyimi oluşturur. İş arkadaşlarıyla işbirliği yapan çalışanlar, yapmayanlara kıyasla işlerinden %17 daha fazla memnun oluyorlar.
İş Yeri. İlişkilerin en iyi şekilde kurulduğu yer, genellikle yüz yüze görüşmelerdir. Hibrit ya da tam zamanlı ofis politikaları olan şirketler, iş yerini çalışan deneyimini iyileştirmek amacıyla araç olarak kullanmalıdır.
Kültür. Son yapılan bir çalışmaya göre, başarısız bir iş yerinin çalışanları ayrılmaya 10 kat daha meyilli oluyor. Bu durumu önlemek için işletmeler, çalışanların zevk alabileceği sağlıklı ve pozitif bir kültür oluşturmalıdır. Bu sayede daha iyi bir çalışan deneyimini destekler ve yeteneklerin elde tutulmasından güçlü bir topluluk oluşturulmasına kadar çeşitli avantajlar sağlar.
İş yeri deneyimi ile çalışan deneyimi arasında ne fark var?
İş yeri deneyimi, genel çalışan deneyiminin sadece bir bölümünü oluşturur. İş yeri deneyimi; insanların fiziksel iş yerindeki mekan, insanlar ve teknoloji ile nasıl etkileşime geçtiğini ele alır. Buna karşın çalışan deneyimi, insanların iş yeri deneyimini ve daha fazlasını içerir. Yani çalışan deneyimi, insanların iş yeri kültürüne nasıl tepki verdiklerini, iş yoğunluğu ve mesleki gelişimleriyle ilgili nasıl desteklendiklerini kapsar.
Çalışan deneyimini iyileştirmek neden önemli?
Bir Gartner araştırması, insanların sadece %13’ünün mevcut çalışan deneyiminden memnun olduğunu belirtmiştir. Olumlu bir çalışan deneyimi yaratmaya yatırım yapan şirketlerin, çalışanların iş yerinde kalma oranında %31’lik bir artış ve performanslarında da %47’lik bir yükselme görülmektedir.
Gerçeği söylemek gerekirse, çalışan deneyimini iyileştirmek her açıdan karlı bir hamledir. Çalışanlar ne kadar iyi bir deneyime sahip olurlarsa, iş yerine o kadar bağlı hissederler ve şirketinizi, markanızı daha etkin bir şekilde temsil edebilirler. Bu durum; müşteriler, potansiyel müşteriler ve işletmenizle etkileşime geçen diğer herkes için de olumlu bir deneyim sunacaktır.
İş yerinin çalışan deneyimini iyileştirmedeki rolü nedir?
Ofise dönüş politikaları hızla yayılıyor ve daha çok insan, ofiste tam zamanlı ya da hibrit çalışma modeli kapsamında çalışıyorlar. Bu durum, iş yerinin çalışan deneyimini geliştirme konusundaki rolünü daha da kritik hale getiriyor. İşte bunun nedenleri:
İş yeri, çalışanlar için çeşitli deneyimler sağlamaktadır.
Etkileşimin nasıl olduğu bazen farketmez. Bazen bir iş arkadaşıyla sohbet etmek, bazen de ekip olarak iş birliği yapmak olsun iş yerinin gün içinde çeşitli faaliyetleri destekleyebilmesi önemlidir.
Doğru alanların sağlandığı bir ofis, çalışan deneyimi için çok önemlidir. Toplantı odaları, masa düzenlemeleri, sosyal buluşma noktaları, bire bir görüşme odaları konforu artırabilir.
İş yeri, çalışanların birbirlerinden yardım istemesi için olanak tanır.
İnsanlar; iş arkadaşları ve yöneticileriyle aynı alanda olduklarında, bir soru sormak için hızlıca yardım isteyebilirler. Bu sadece daha iyi verimlilik sağlamaz, aynı zamanda doğal öğrenme ve gelişme yoluyla çalışan deneyimini de iyileştirir. Çalışanlar; sorular, sohbetler ya da toplantılar yoluyla ne kadar çok öğrenebilirlerse şirketinizde de o kadar iyi bir deneyim yaşarlar.
İş yeri daha iyi bir iş-yaşam dengesi sunar.
İş yeri; ev ve işi fiziksel olarak ayırarak, kişilerin daha iyi bir iş-yaşam dengesi kurmasına yardımcı olur. Uzaktan çalışma uygulamalarının aksine insanlar işlerini halletmek ve verimli olmak için ofise gelirler. Gün sonunda eve gittiklerinde ise işlerini ofiste bırakabilirler. Ofise geri dönüş, kişilerin ofiste olurken kişisel işlerini halletmeyecekleri anlamına gelmez. Son zamanlarda yapılan bir ankete göre; liderlerin çoğunluğu (%64), iş günü boyunca kişisel ihtiyaçların mesai saatleri içerisinde giderilmesine karşı olumsuz bir tutum sergilemiyor.
Çalışan deneyimini iyileştirmenin 6 yolu
Çalışan deneyimini geliştirmek için çaba göstermek gerekir. Şirketinizdeki herkesi memnun etmek pek olası değildir ama çalışan deneyimini sürekli olarak yeniden gözden geçirip genel anlamda iyileştirmeyi hedefleyebilirsiniz. Çalışanlarınızın sorunlarını dinleyerek ve onları destekleyerek; iş yerinizi, çalışanlarınızı geliştirebilirsiniz. İşte işletmenizdeki çalışan deneyimini iyileştirmenin altı yolu.
1. İş yerinin avantajlarından yararlanın
Ofiste çalışanların daha yaratıcı, verimli ve işbirliğine açık olabilmesi için yeni ihtiyaçları vardır. Bu, gün boyu enerjilerini yüksek tutacak bol miktarda atıştırmalık ve kahve ya da rahat çalışma alanları olabilir.
Çalışanlar iş alanından çok daha fazlasını bekliyor. İş yerinizi nasıl daha iyi hale getirebileceğinizi düşünün. Akıllı alan çözümleriyle iş yerinizi otomatikleştirip verimliliği artırabilirsiniz ya da belki hot-desking uygulayarak insanların en verimli olabilecekleri yerde çalışmalarını sağlayabilirsiniz.
Mevcut iş yerinizi gözden geçirin ve eksik olan alanları belirleyin. Ancak o zaman doğru çözümleri bulmak için harekete geçebilirsiniz.
2. Doğru teknolojiyi seçin
Çalışanların kullandığı teknoloji, genel deneyimlerinde önemli bir rol oynar. Kullandıkları dizüstü bilgisayarlar ve ofiste, oda rezervasyonu için kullanılan teknoloji gibi konular oldukça önemlidir.
Çalışanlarınızı ve iş yerinizi güçlendirmek için doğru teknolojiyi kullanın. Bu, işbirliğini, verimliliği ve en önemlisi çalışan deneyimini geliştirir.
3. Öğrenme ve gelişim fırsatları sunun
Çalışanlarınızın eğitim ve becerilerine yatırım yapmak, onların iş deneyimlerini geliştirebilecekleri bir yöntemdir. Çalışanlar kendilerini iş gücünün değerli bir parçası gibi hisseder ve yeni becerilerini işe yansıtmaktan heyecan duyarlar.
Çalışanlara, ilgilendikleri konularda kurs alabilecekleri bir eğitim bursu sunabilirsiniz ya da çeşitli becerilere sahip eğitmenleri davet ederek ekip içinde eğitimler düzenleyin. Bütçeniz daha kısıtlı ise çalışanlarınızın öğle yemeği sırasında diğerlerine yeni beceriler öğretmelerini teşvik edebilirsiniz.
4. Yönetici eğitimine ağırlık verin
İyi bir liderlik, çalışan deneyimini iyileştirmenin ve yetenekli çalışanları elde tutmanın önemli bir yoludur. İyi bir yönetici-çalışan ilişkisi olmaması nedeniyle işten ayrılanların oranı %82’dir. Eski bir deyim olan “insanlar şirketlerden değil, patronlardan ayrılır” sözü gerçekten doğru görünüyor.
Yönetici ve çalışanlar arasındaki ilişkiler, iyi bir çalışan deneyiminin önemli bir parçasıdır. Yöneticilerin ve liderlerin ekiplerinde güven oluşturabilecek ve gelişmeyi teşvik edebilecek şekilde eğitilmesi önemlidir.
5. Sosyal etkinlikleri ihmal etmeyin
Pandemi sırasında düzenlenen online eğlenceli etkinlikler… pek de eğlenceli olmadı. Sanal ortamda düzenlenen bir happy hour, gerçek hayatta yapılan bir buluşma kadar eğlenceli olmamaktadır. Ancak bu, birlikte geçirilen sosyal zamanın önemini unutmamamız gerektiği anlamına gelmiyor.
Çalışan deneyimini iyileştirmek için düzenli sosyal etkinlikler düzenleyin. Basit bir happy hour, yüz yüze oyunlar, tematik bir gece etkinliği ya da film gösterimi olabilir. İnsanlar birbirleriyle ne kadar çok bağlantı kurarsa, o kadar iyidir ve her zaman işle ilgili olmak zorunda değildir..
6. Çalışanlara düzenli olarak anket yapın
Çalışan deneyimini iyileştirmek için her şeyi doğru yaptığınızı düşünebilirsiniz, ama bunu gerçekten nasıl bilebilirsiniz? Çalışanlarınızın ne hissettiğini anlamanın ve geliştirmenin en kolay yolu, onlara sormaktır.
Çalışanlara düzenli anketler göndererek şirketteki deneyimlerini ölçün. Yorgun mu hissediyorlar? Ofise geri dönmekle ilgili belirsizlik mi var? Bu tür sorular, çalışanlarınızın genel olarak ne hissettiğinin bir resmini çizmeye yardımcı olabilir.
Bu dönemde çalışanların nerede çalışacaklarına dair birçok seçenek var. Şirketler yıllık olarak işten ayrılmaların maliyeti olarak bir trilyon dolar harcasa da bu sorunun basit bir çözümü var. Çalışanlar iş yerinde değerli, özgüvenli ve mutlu hissetmek isterler. İşte başarının reçetesi bu.
Çalışan deneyimini iyileştirmek için bu yazıda belirtilen maddeleri uygularken en iyi uygulamaları kullanın; bu, şirketinize genel olarak fayda sağlayacaktır. Noqnoq, çalışan deneyiminin iyileştirilmesi için size benzersiz bir teknoloji sunmaktadır. Detaylı bilgi için noqnoq.com.tr